Cíl
Seznámit účastníky s praktickým využitím KAIZEN ve firemní praxi. Návrh systému vzdělávání pro podporu systému KAIZEN.
Délka trvání: 2 dny
Obsah
- Úvod do metod zvyšování výkonnosti firmy
- Faktory zvyšování produktivity a efektivity
- Základní principy zlepšování
- Motivace a vytváření motivačního systému pro podporu zlepšování
- Programy podpory kreativity pracovníků
- Systém individuálního zlepšování
- Systém zlepšování pomocí dočasných týmů
- Systém zlepšování pomocí trvalých týmů
- Návrh systému vzdělávání pro podporu systému KAIZEN
- Mapování firemních procesů
- Reengineering firemních procesů
- Techniky zlepšování (5S, Poka-Yoke, Kanban, MUDA, T.A.N.D.E.M., FMEA atd.)
- Prezentace případových studií
- Diskuze
Výstupy
- doporučení pro využití systému KAIZEN
Navazující kurzy
- moderní metody řízení výroby
- logistika
Pozn.: Filozofie KAIZEN byla v pozadí velkých úspěchů druhé největší světové automobilky Toyota a vedla také ke změně v pohledu na kvalitu a úroveň japonských výrobků po druhé světové válce. Nejen s japonskými investory tento přístup přišel i do České republiky - někdy s anglickým názvem používaným především v USA - Continuous Improvement (nepřetržité zlepšování) nebo německý KVP - Kontinuierlicher Verbesserung.
Japonské slovo KAIZEN se dá přeložit různě. Laicky řečeno, jde o kolektivní snahu o systematické přinášení nových nápadů a možných zlepšení produkce s důrazem na kvalitu, bezpečnost práce atd. Výsledkem je produktivnější pracovník. V celém systému hrají velkou roli i vrcholoví manažeři, kteří chodí povinně na výrobní linky ("GEMBA") a snaží se od dělníků čerpat nové nápady. Výsledkem není nic jiného než tvořivá inovace, neustálé zdokonalování napříč všemi úseky - od vývoje přes výrobu až po prodej.